2010. július 1., csütörtök

Elsö kirándulás a Grand Canyonban

2009-JUNIUS-01    ELSÖ KIRANDULASUNK A GRAND CANYONBAN

Innen Phoenixtol pontosan 3 ora az ut autoval a Grand Canyonba.  Az egyetlen nagyobb varos amit erintunk, Flagstaff, ami masfel oranyira van tolunk. Most is, ahogyan a tobbi kirandulasunk alkalmaval, feltunoen hirtelen valtozik a termeszet es az idojaras is. Phoenixtol kb 50 km-re jarva hirtelen eltunnek az oriasi kaktuszok es bokrok, fu marad utanuk, majd fak bukkannak elo.
Flagstaff hataraban jarva, nagyon meglepett minket, hogy a tavolban havas hegyeket lattunk. Hangsulyoznam, hogy ez masfel oranyira van Phoenixtol, ahol mar most majusban 39-42 fok van minden nap, a felho pedig ritkasagnak szamit. Ime egy kep a havas hegyrol.


Megalltunk pihenni egy pihenonel, ahol egy szep parkocskat talaltunk, fenyvessel. Az erdoben pedig egy setalo, kb 20 meterenkent tablakkal, amik amolyan idegenvezetokent szolgalnak az errejaroknak kulonbozo  informaciokkal.

Ezekrol a tablakrol tudtuk meg, hogy a Fold legnagyobb ponderosa fenyveseben jarunk, a Coconino nemzeti parkban. Nos, mi az a ponderosa?? En is most hallottam eloszor ezt a nevet. Olyasmi a tulevele, mint otthon a sima erdei fenyoe. (Anya!!! Ne rohogj, ez tenyleg olyan!! Megneztem a neten…. J ) De teljesen mas az illata es a toboza is. A toboza nem hosszu, hanem inkabb tomzsi, es iszonyatosan szur ha megfogom. Hoztam haza parat, olyan volt, mintha sundisznokat markolasznek.
Hat ilyen ez a fenyves, benne a dragammal:

Ahogy tovabbmentunk, az ut menten igazi vadnyugati rancsok bejaratat lattuk, es legeleszo lovakat, bikakat,bivalyokat, juhokat. 

Elszunnyadtam kicsit az autoban, es a Grand Canyontol kb 50km-re arra ebredtem, hogy kapkodok a levego utan, olyan volt, mintha raultek volna a tudomre. Nagyon megijedtem, probaltam nem bepanikolni, melyeket es lassan lelegezni.

Akkor meg nem tudtam, de mar igen magasan jartunk, valoszinuleg a nyomasvaltozastol terhelodott a tudom, ezert nem kaptam levegot.Ugy fel oran at voltam rosszul, aztan valamivel jobb lett, de egesz nap amig ott voltunk, ereztem, hogy nehezen kapok levegot. Az autobol nezelodve lattam egy gyonyoru szep madarat, nagyon intenziv kek szine volt. Sajnos nem sikerult lefotozni, ahogyan a mokusokat sem, amik ott szaladgaltak az uttest menten. Tul gyorsak voltak es az auto is ment ugye.

A canyon menten nehany merfoldenkent kilatok, pihenok es piknikezo helyek voltak. A legelso helyen ahol megalltunk es meglattuk a canyont, tatva maradt a szank. Pisti annyira meglepodott, hogy a szakadek kozelebe sem mert jonni, hiaba konyorogtem neki, ugy keszitett kepet rolam, hogy tavolbol ramkozelitett a fenykepezogeppel.  Nagyon erdekes, mert egyebkent en vagyok az, akinek teriszonya van, meg a masodik emeleti erkelyen is szedulok, de meg akkor is, ha felallok egy szekre. Ott viszont, ahol tobb, mint ket kilometeres melyseg volt alattam, nem feltem, sot, felalltam arra a kb fel meter magas falacskara, ami a szakadektol elvalasztott minket. Pistim igy fotozott le. Ez volt az a bizonyos elso foto:
Huu elegge elmosodott a kep ahogy ide feltoltottem, meg disznobb fejem van rajta mint eredetileg..hehe..a kép kicsinyítése így sikerült. szoval ez az:

Ez utan tobb helyen is megalltunk, az egyik kilatohoz vezeto ut nagyon felelmetes volt. Meredek autout vezetett folfele, annyira meredek, hogy nem is lattuk hova vezet, mar attol feltunk, hogy a kovetkezo pillanatban a szakadekben kotunk ki. Pisti is felt, ezert elegge lelassitott, de aztan meglattuk az ut veget. Kiszalltunk, es odamentem a szakadekhoz. Na az volt az a pillanat, amit sosem felejtek el. Annyira hirtelen melyseg volt alattam, hogy egy pillanat alatt rosszul lettem, hanyingerem lett es iszonyu gyomorgorcsom. Remegtem es szinte halafelelmem volt.  Megis azt mondom, gyonyoru volt amit lattam.


Tudom, miota itt vagyunk mondtam mar parszor, hogy ez a legszebb dolog amit eletemben lattam, de most nem is akarom ezt mondani, mert ugy erzem ezzel kozelsem fejtenem ki azt a latvanyt.

Fotokon lattam mar sokszor ezt a videket, es ott is lattam, hogy hihetetlen melyseg, de igy eloben a fotok semminek tunnek. Soha de soha el sem tudja kepzelni senki aki nem latta igazabol, hogy mekkora oriasi melyseg van ott. 2100 – 2300 meter mely szakadek, nehol kinyulo sziklakkal, alattunk pedig a nagy melysegben ott folyik a Colorado folyo, ami barmilyen nagy is, innen fentrol csak egy kis patakocskanak tunik.  Ket kilometer. Tenyleg hihetetlen. A folyo partjan nehol zoldello fak (amik szinten csak pici pottyoknek tunnek) es ahogy a fenykepezogeppel rakozelitettem, bar meg ugy is csak homalyosan, de ugy lattam hazak vannak a parton.
Ott martogattak a vizbe annak idejen a talkajukat az aranyra vadaszok. Micsoda elmeny lehet ott lakni!! A Colorado folyo 446km hosszu, a canyon 16-18 km szeles. A neten utananeztem es 1.6km melyseget irnak, de ott a Canyonban, a szakadek szelen minden megallonal ki van irva a melyseg, es sehol sem ment 2 km ala, illetve a tajekoztaton amit ott kaptunk  is ezek az adatok allnak.

Sok turista volt ott, es jo sok idiota is, akik azt hiszik ha kiallnak a szakadek fole es elorehajolnak egy foto erejeig, attol batornak tunnek majd. Nekunk az volt a velemenyunk, hogy ez inkabb felelotlenseg es oltari nagy hulyesegrol tanuskodik, hisz lehet, hogy o bator, de mit csinal, ha egy pillanatra megszedul, vagy ha jon egy kis szel es leesik, merthogy epp kezdodott egy szep kis vihar, de vihar sem kell hozza, hisz tavolrol latszott, hogy a szikla amin all, nem az a kimondottan stabil resz. A kiugro sziklak  amik biztonsagosak, korbe vannak keritve korlattal, igaz a korlatra sem biztam volna ra az eletem, az sem volt valami stabil latvany es alacsony is volt.

Ahol nem volt teljesen meredek a szakadek, ott odamertem menni  egeszen a szelere, de a hirtelen melysegtol igencsak rosszul voltam, soha nem lattam meg ekkora melyseget, de azt hiszem nem is fogok mashol….. Szetneztem a szakadek menti fas reszen is, es sok szep, erdekes novennyel talalkoztam. Ezekre a setakra egyedul mentem, addig a dragam aludt az autoban, mert koran keltunk es elfaradt. Elegge bementem a fak koze, fotozgattam es nezegettem a novenyeket, es amikor vissza akartam fordulni, mar nem tudtam merre induljak. Termeszetesen rossz iranyba indultam el, es egyszerre azon kaptam magam, hogy a szakadektol kb 2 meterre allok, raadasul akkorra mar elegge fujt a szel is, az meg felelmetesebbe tette az egesz helyzetet. Ugye nem kell reszleteznem mennyire megremultem……….fuuu……..meg jo, hogy eszrevettem. Igen szaporan elkezdtem visszafele lepkedni, aztan par perc mulva visszatalaltam az autohoz. Jo kis elmeny volt……

Ahogy tovabbmentunk az autoval, az ut szelen ozikeket lattunk meg, es akkor sem remultek meg, amikor kozvetlenul  mellettuk megalltunk, es lefotoztam oket. Az egyik kenyelmesen atsetalt elottunk az uton.
Kesobb meg lattunk mokusokat, es ami nagyon tetszett, hogy minden kilatonal volt egy varju, ami ott setafikalt a parkoloban, es minden egyes ujjonnan erkezo kocsihoz odaszaladt. Gondolom az emberek etetik oket, ezert orvendeztek annyira minden autonak. Nagyon aranyosak voltak. Erdekes, hogy minden megalloban csak egyetlen egy volt. Mint a hajlektalanok amikor kijelolik a koldulohelyuket.

Az idojaras egyre gyatrabb lett, egyre jobban fujt a szel es az eso is esni kezdett. A canyon folott sotetszurke felhok gyulekeztek, majd eggye valtak, es olyan latvanyt nyujtottak, mintha az egesz egbolt leszakadni keszulne. Az eg dorgott es villamlott,tolcser szeru, sotet kepzodmenyek keletkeztek. Fantasztikus latvany volt, a tölcsér a foton sajnos nem latszik.


Bar egyebkent is joval huvosebb az idojaras, mint itt Phoenixben. Mindenki szeldzsekiben  vagy puloverben volt, csak mi “vaganykodtunk” ott egy szal poloban. Hat nem is volt melegunk.

A canyon keleti illetve nyugati bejaratanal vannak uzletek, kavezo, posta, meg bank is. Az erdoben, nem messze a szakadektol. A kilatoknak erdekes nevuk van, a legtobb indian csoportokrol elnevezve, ugy mint hopi, apach, kaibab, navajo, illetve a tavolabbi csucsok es mas nevezetessegek nevei megerdekesebbek, foleg a szamomra, mert egyiptomi is akad koztuk, peldaul: Cheops Pyramid vagy Isis temple, de van mashonnan eredo nev is, pl Shiva temple, Confucius temple, Wotans throne, Phantom ranch, Grama point, Solomon temple, Walhalla overlook vagy Angels Gate. Milyen jo lenne azokat is latni!  Nehol  az ut menten tablak figyelmeztetnek az ovatos kozlekedesre, mert az utra barmikor kisetalhat egy allat. Oz, szarvas, eseleg  puma . A kilatoknal pedig tiltotabla, ami tiltja az allatok eteteset illetve hogy penzermeket dobaljanak a turistak, a varjak ugyanis eloszeretettel kapkodjak fel oket, ami a halalukat is okozhatja. Szegeny allatok elete itt is teljesen ki van szolgaltatva az emberi hulyesegnek.

A visszaut is izgalmas volt. Egy ido utan elallt az eso, de a felhok csak gyulekeztek, mig az egbolt egeszen sotet lett. Gyonyoru es egyben felelmetes latvany volt.

  Egy auto benezett az arokba, amikor mi odaertunk mar ott allt 2 rendorauto. Megijedtem kicsit, mert egy kamion ment elottunk, es mivel a rendorok nagyon okosan a kanyarban alltak meg az autoval, a kamionnak igen hirtelen kellett fekeznie, ami a nedves, kanyargos es meredek uton nem volt egyszeru. A fekelestol a kamion vege jobbra-balra hintazott, elegge bekakalos helyzet volt es nagyon budos volt a kamion ahogy fekezett.Egy egesz mexikoi csalad borult bele az arokba.

Legkisebb mertekben sem lepodtunk meg, hogy Phoenix fele egyre derultebb lett az eg es egyre melegebb lett, aztan amikor a kaktuszok is ujra megjelentek, mar tudtuk, hogy kozel az otthon!

1 megjegyzés:

  1. Fúúú én is nagyon elszeretnék menni a Grand Canyonhoz és szeretném látni azt a hatalmas mélységet de fogadok hogy az USA-ban még egy csomó látnivaló van...pl a 66-os út! Ott voltatok már?

    VálaszTörlés